Školička bruslení
Termíny:
Školička bruslení pro mateřské školy se uskuteční od měsíce října 2018, jednou nebo dvakrát týdně po individuální dohodě s vedením mateřské školky, ranních hodinách od 8:30 do 9:30 hodin. Bruslení pro šumperské mateřské školy bude organizováno po dohodě v odpoledních hodinách.
• Hlavní cíle:
Naučit děti hravou formou základy bruslení na ledě, zdokonalovat pohybové dovednosti a rozvíjet pohybové schopnosti, fyzickou a psychickou zdatnost, samostatnost a sebedůvěru dítěte.
Podporovat rozvoj manipulačních a koordinačních dovedností na ledě, obratnosti a vytrvalosti v činnosti.
Vytvářet podmínky a podpořit potřebu pohybu, sportování a zdravého životního stylu.
Osvojení si základních bezpečnostních, organizačních a hygienických pravidel při sportování.
Rozvíjet samostatnost a sebedůvěru dítěte v sebe sama a kolektiv, začlenění do kolektivu.
• Vybavení dítěte:
Brusle (nejlépe šněrovací hokejové), přilba (lyžařská, in-lajnová, hokejová nebo jiná), chrániče kolen – in-lajnové, hokejové nebo volejbalové, silné zimní lyžařské rukavice, prstové nebo palčáky, zimní bunda, čepice pod přilbu, oteplovačky nebo silnější nepromokavé kalhoty, láhev s pitím a v ní nejlépe teplý čaj s citronem, slazený medem.
• Materiální zabezpečení výuky bruslení:
Kruhy, kužele, kuželky, barevné míčky, míče, lana různých délek, barevné kloboučky, barevné kroužky, pěnové tyče, podpůrné hrazdičky, obruče, pěnové nudle atd.
• Personální zajištění:
Výuku bruslení na ledě zajišťuje HKMD Šumperk se svými instruktory. Učitelky z mateřských školek připravují děti na hodinovou výuku bruslení v šatnách zimního stadionu. Během výuky mohou pomáhat i na ledě na jednotlivých stanovištích. Mimo led (za mantinelem, podávají dětem lahve s pitím atd.) provádí evidenci dětí, pomáhají s případnými úpravami oblečení, dodržováním pitného režimu dětí atd.
• Výuka bruslení u dětí:
Pro výuku bruslení je nutné věnovat pozornost velikosti a kvalitě bruslí. Správnou velikost boty lze rozpoznat tak, že na noze je jedna silnější ponožka a po utažení brusle může dítě udělat dřep, aniž by bota tlačila do paty nebo prstů na noze. V botě je dobré se projít, postavit se na špičku, na patu, na jednu nohu a udělat několik poskoků. Brusle musí být také přiměřeně nabroušená.
• Před vstupem na ledovou plochu:
Učitelky MŠ nenechávají děti volně se pohybovat v prostorách zimního stadionu, nedovolují jim manipulovat s bruslemi, kontrolují, zda má dítě dostatečně utažené brusle, a všechny ochranné prvky výstroje a výzbroje. Děti jsou vždy před každou výukou bruslení poučeny o bezpečném chování na ledě i mimo něj od učitelek MŠ a také od instruktorů bruslení
• Při výuce:
Děti musí dodržovat pokyny instruktora výuky bruslení, nesmí bez dozoru dospělé osoby opustit ledovou plochu. Při opuštění ledové plochy se učitelka věnuje dítěti. Učitelky se během výuky zdržují v prostoru hráčských lavic.
Výuka bruslení probíhá v družstvu, ve skupinách, ve vymezeném prostoru a v daném časovém limitu. Děti mají pravidelné přestávky, během kterých doplňují tekutiny.
• Postup při výuce bruslení:
Základní bruslařský postoj a v něm mírný podřep, brusle směřují špičkou vpřed. Tělo je v mírném náklonu vpřed, kolena jsou pokrčená, paže jsou pokrčené, dlaně mohou být ve stoji pod bradou, při prvních krůčcích na suchu i na ledě směřují k ledu. Hlava je vzpřímená.
První kroky na gumovém koberci, podřepy a kleky. Seznamování s ledem, plazení, lezení po čtyřech, převal a poklek na jedno, obě kolena. Střídání nízkých poloh, klečení, lezení, nízkého postoje a stoje, nácvik rovnováhy. Stoj u podpory, nácvik povolených kolen, pohupování, poskakování, první kroky na ledě, pády a vstávání.
Po zvládnutí těchto dovedností nácvik jízdy vpřed s podporou, vytváření sněhových hromádek bruslemi (škrabání ledu). Získání pocitu ledu a skluzu, sebejistoty při padání a opětovném vstávání.
Pro jistý pohyb na ledě může dítě využít podpory - kuželů nebo podpůrných hrazdiček pokud to potřebuje.
• Dále nacvičujeme:
Jízda vpřed - odraz jednou nohou, střídavé odrážení obounož ve stromečku, jízda vpřed „C“ obloučky, jízda vpřed v souběžných vlnovkách, oblouky na obou bruslích, zastavení pluhem.
Jízda vzad - krůčky v jízdě vzad, „C“ obloučky
• Příklady aktivit na ledě pro začátečníky a pokročilé děti:
Udržování rovnováhy s dopomocí s pomůckou (kužel, opora pro bruslení), padání a vstávání z ledové plochy, jednoduché hry zaměřené na odbourání strachu, sbírání předmětů z ledové plochy, přejíždění z přejíždění z jedné strany na druhou (samostatně, ve dvojicích, ve skupinách, sbírání barevných míčků a jiných předmětů z ledové plochy, přenášení a ukládání na určené místo, bruslení s lanem (podjíždění, překračování a přeskakování za jízdy, chytání a přetahování), bruslení v zástupu, reagování na signály, štafety, slalomy, hry a honičky s danými pravidly.